CloudTeams

Impact

CloudTeams gaat over samenwerking, en dat is ook hoe het tot stand gekomen is. Dit 2-jaar durende gezamenlijke project, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie, heeft vijf verschillende organisaties bij elkaar gebracht om een online platform te maken dat samenwerking aanmoedigt tussen software ontwikkelaars en early adopters. Als onderdeel van dit grensoverschrijdende project hebben we het CloudTeams merk, de visuele componenten en de richtlijnen voor gebruikersinteractie ontwikkeld.

De impact van ons werk

200+

Actieve ontwikkelaars en gebruikers

17+

Landen

2.600+

sociale media volgers

Branding leidt de weg

Voorzien van slechts een ruw prototype en een paar key features zijn we het project gestart met het ontwerpen van een visuele identiteit. De duidelijke visuele persoonlijkheid heeft geholpen met het sturen van het hele ontwikkelingsproces, van het testen van gebruikersperceptie tot het definiëren van de grenzen van het platform met de andere partners.

Het logo ontstond als eerste en zette een speelse toon voor de rest van het project. De twee handen die elkaar een “high five” geven kunnen ook worden geanimeerd of worden gebruikt als een fysiek element, om zo een extra laag lol te geven aan video’s en evenementen.

Te behappen user journeys

Toen we eenmaal een duidelijker beeld hadden bij het volledige platform en de mogelijkheden, hebben we de belangrijkste user journeys gedefinieerd. Vanwege het grote scala aan functies en features hebben we alles opgebroken in korte, eenvoudige stappen. We wilden dat gebruikers zo snel mogelijk elk doel zouden halen – zoals het aanmaken van een project, het uitnodigen van teamgenoten of het aanmaken van een vragenlijst – om zo te vermijden dat ze zouden afhaken door een lange reeks aan taken.

Nergens voor terugdeinzende kleurgeving

Toen we het front-end design presenteerden aan onze partners, was de onmiddelijke respons: “Wow, dat is echt paars.” En we namen dat als een compliment. Want om CloudTeams te laten opvallen tussen alle andere platforms hadden we bewust gekozen voor een kleur die alles behalve tech-y is. De sterke, vorstelijke paars scheidt CloudTeams van de rest van de software wereld en ondersteunt de speelse persoonlijkheid van het merk.

Bouwstenen met kilo’s stijl

Voor de laatste stap was het nodig dat onze partners het merk en visuele identiteit konden toepassen op het platform dat ze aan het bouwen waren. Onze interactieve stijlgids heeft dat proces zo soepel mogelijk gemaakt. Naast basics als lettertype en kleurenpalet hebben we een scala aan visuele bouwstenen ontwikkeld om de stijl consistent te houden op elke pagina.

CloudTeams heeft nu een beta versie gelanceerd en is klaar om de volgende stap te zetten waarbij software ontwikkelaars en early adopters in Europa en daarbuiten met elkaar in contact kunnen komen.

Ondersteunende illustraties

We maakten verschillende soorten iconische illustraties voor CloudTeams.

'We moesten een manier vinden om effectief samen te werken met de andere technische partners. We zijn erin geslaagd om een workflow op te zetten waarin wij front-end templates maakten die naadloos informatie uit hun back-end integreerden.'

Robert Spier, Web Developer