Bol.com

Omarm loyale klanten met een beleving.

Bol.com, ‘de winkel van ons allemaal’, is een toonaangevende webshop in Nederland op het gebied van boeken, speelgoed en electronica. Samen met het CRM team van Bol.com heeft Booreiland ‘de wereld van Bol.com’ gecreëerd. In deze wereld kun je 3 verschillende games vinden, die als bedankje dienen voor Bol.com’s loyale klanten.

De impact van ons werk.

01
53,000
Individuele gebruikers
49%
Van gebruikers speelde twee keer
1298
Uur totale consumptietijd

Het ontwerpen van de digitale dienst.

02

Na 2 succesvolle campagnes voor Sinterklaas en Kerstmis, zijn we dit keer door Bol.com benaderd om dit keer een belonende ervaring te bieden aan klanten. Deze ervaring dient als bedankje voor het top 20% van het loyale klantsegment van Bol.com. We begonnen met een workshop, waarna we waarden onttrokken die het CRM team naar buiten kon communiceren. Na een aantal brainstormsessies en verschillende conceptiteraties, presenteerde we onze ideeën en ontdekten we de wereld die wij wilden gaan creëren.

Fotografie door Bol.com

Ontdek De Wereld Van Bol.com.

03

De wereld is in het leven geroepen om gebruikers, op een visueel aantrekkelijke manier, vermaak te bieden nadat zij een aankoop hebben gedaan. Door een belonende ervaring aan te bieden na aankoop van een artikel, hoopten wij Bol.com op een positieve manier te promoten, zonder daadwerkelijk kortingen of gratis artikelen weg te geven. Op dit moment kun je in de wereld 3 games vinden: ‘Zoek je pakketje’, ‘Opgeruimd staat netjes’ en ‘Ra, ra, wat ben ik?’.

Zomer & winter landschappen

Haal Bol.com uit hun comfortzone.

04

Wanneer je een kijkje in de wereld neemt, zul je niet meteen denken, typisch Bol.com. Felle, primaire kleuren en hoge contrasten in combinatie met een schaalbaar isometrisch grid. Hè, waar is de o zo bekende mascotte Billy eigenlijk? De wereld heeft heel Bol.com’s identiteit op z’n kop gegooid en daagt gebruikers uit een andere kant te zien van ‘de winkel van ons allemaal’.

Concepten die nog steeds Bol.com ademen.

05

Voor ons als team, was het belangrijk om games te ontwikkelen die gebruikers vermaakten, zonder een overdadige, digitale merkervaring voor de gebruiker te worden. De concepten zouden Bol.com moeten ademen, zonder daarvoor een game over de webshop te hoeven zijn.

Zoek Je Pakketje
Een game die gebruikers vraagt hen ‘verloren’ pakketje te zoeken in een ‘Waar is Wally’-jasje. Het ontwerp is gemaakt in een isometrisch grid met behulp van 2 kleuren blauw. Dit, om het de gebruiker het zo moeilijk mogelijk te maken om het pakketje te vinden. Voeg een timer toe, een lichtelijk nerveus muziekje en tromgeroffel, daar is ‘ie dan: een spel met een totale consumptie tijd van meer dan 1298 uur!

Opgeruimd Staat Netjes
Hoeveel producten op rij kun jij onthouden? Deze game test gebruikers hen geheugen door het gebruik van Bol.com’s social media stijl. Gebruikers kunnen aan het begin van het spel een ‘schoonmaak’ avatar kiezen, waarna ze moeten onthouden wat de avatar heeft ‘gevonden’. Dit kan oplopen tot wel 15 producten. Dit spel kent zowel gebruiker die uitblinken als gebruikers die het erg lastig vinden om alle producten te onthouden.

Ra, Ra, Wat Ben Ik?
Tijdens de conceptfase, waren we op zoek naar een familie kerstgame, een game die mensen samen brengt terwijl zij hen smartphone gebruiken. Er moest een connectie zijn tot Bol.com, het spel moest kunnen worden gespeeld in groepsverband, zonder gebruikersaccounts of een database connectie door GDPR redenen, en daarnaast hoopten we dat gebruikers het meerdere keren opnieuw zouden spelen. Het was lastig, maar uiteindelijk kwamen tot een ‘wie ben ik?’ vragenspel. Door het gebruik van producten van Bol.com, is het spel vermakelijk en rechtdoorzee, perfect om te spelen met familie tijdens de kerstdagen.

Op de toekomst van de wereld.

06

Door sterke cijfers en meer duidelijkheid over hoe gebruikers getriggert worden en wanneer, kijken we ernaar uit om ons dit jaar te storten in een groeiende wereld die steeds diverser en inclusiever wordt.

 

 

Bezoek Website