Download de gratis Design Thinking Starterkit

Met een mensgerichte benadering voor innovatie, helpt design thinking je met het integreren van datgene wat mensen nodig hebben, wat technologie kan doen, en wat je business verlangt om je project tot een succes te maken. Design thinking gaat over het benaderen van uitdagingen met een andere mindset, gericht op het begrijpen van en inleven in je gebruikers om acties en oplossingen te vinden, gebruikmakend van praktische en creatieve probleemoplossende technieken.

Wanneer gebruik je design thinking?

Design thinking is een benadering die kan worden toegepast op veel aspecten in het leven, van business en educatie tot persoonlijke en sociale contexten. Door creativiteit en innovatie aan te moedigen worden we gedwongen om alternatieve oplossingen te overwegen, buiten de normale patronen en gewoontes die we als mens natuurlijk creëren. Door aannames te betwisten kun je mensen op de eerste plaats zetten, gericht op het inleven in je gebruiker, de echte mensen die jouw producten en diensten gebruiken.

Stap 1 — Leef je in

De eerste fase gaat over het leren kennen van de belanghebbenden van het probleem. Verzamel zoveel mogelijk informatie, zodat je hun behoeften, wensen en doelen begrijpt. Je zult mensen moeten benaderen, je aannames opzij moeten zetten, om zo echte inzichten over de gebruiker te verzamelen.

Stap 2 — Definieer

Via stap 1 heb je informatie kunnen verzamelen, nu is het tijd om die info te doorgronden. Welke moeilijkheden en pijnen komen je gebruikers tegen? Heb je patronen in gedrag ontdekt? Het definieer-stadium gaat over het creëren van een probleemstelling die je gebruikers centraal stelt.

Stap 3 — Genereer ideeën

Nu je een solide basis hebt om mee te innoveren – gebruikersonderzoek en een helder gedefinieerd probleem – is het tijd om creatief te worden. Bij deze stap gaat het erom zoveel mogelijk verschillende nieuwe ideeën te bedenken, voordat je terugschaalt naar een paar die de probleemstelling het best beantwoorden. Er zijn veel technieken die je voor de ideegeneratie kunt gebruiken, van brainstormen en mindmappen tot alternatieve technieken die je dwingen tot creatief denken binnen je team.

Step 4 — Prototypen

Deze fase van het proces is gericht op het vertalen van je ideeën in echte producten, wat je in staat stelt om te experimenteren gebruikmakend van prototyping tools. Een prototype is een uitgekleed product, gemaakt om ideeën mee te testen, goed te keuren, verbeteren, herontwerpen of af te stoten. Je hebt verschillende opties voor prototyping, van laagwaardige papieren prototypes tot digitale klikbare hoogwaardige versies.

Step 5 — Test

Met een gereed prototype ben je nu in staat om je oplossing te testen met gebruikers, om te ontdekken of het de probleemstelling oplost. Met deze informatie kun je het prototype herontwerpen of zelfs het probleem bijstellen indien nodig. Vaak zal deze stap je terugleiden naar een vorige fase. Met een flexibele benadering stel je je team in staat om een product te maken die daadwerkelijk gebruikers centraal stelt.

De voordelen van het toepassen van design thinking.

Het integreren van design thinking in je proces kan grote waarde brengen voor je business. Het gaat over het zekerstellen dat mensen van je producten en ervaringen gaan houden en dat ze tegelijkertijd levensvatbaar zijn, voordat ze worden ontworpen en ontwikkeld. Door design thinking kaders te gebruiken reduceer je risico’s en kosten, wat uiteindelijk betekent dat je winst vergroot.

Merken die we hebben geholpen met design thinking.

Design Thinking Starterkit

Voordat je download, laat ons weten wie je bent.

Probeer opnieuw

Bedankt voor je interesse in design thinking. Je starterkit staat nu klaar om te downloaden.

Download