Nieuws
2 min leestijd

in60seconds, Getting the picture en Booreiland verder als Clarify

Paul Schilp

Managing partner

Gezamenlijk bundelen wij onze krachten. Vanaf 7 maart gaan we samen verder onder de naam Clarify. Met onze expertise op het gebied van information design maken wij complexe informatie begrijpelijk.

Information design

Information design helpt om complexe onderwerpen te verhelderen, zoals informatie over toeslagen, belastingformulieren en vaccinaties, tot het tegengaan van de plastic soep in de oceaan of oververhit ‘Onze hersenen verwerken beelden veel sneller dan tekst, dus het visualiseren van informatie zorgt ervoor dat we deze informatie sneller begrijpen. Dit levert goed geïnformeerde mensen en organisaties op die hierdoor beter keuzes kunnen maken,’ aldus Schilp. ‘Steeds meer organisaties zien het belang van een goed geïnformeerde doelgroep. Hierdoor neemt de vraag naar ons werk toe, maar merken we ook dat de vraag van opdrachtgevers vaak breder is dan de specifieke expertise van onze drie afzonderlijke bureaus. Met Clarify kunnen wij deze opdrachtgevers volledig van dienst zijn.’

‘Tegenwicht bieden aan polarisatie en misinformatie’

De gemeenschappelijke deler van de drie bureaus is dat ze allemaal werken aan information design. Toch hebben zij elk hun eigen specialisatie. Zo is Getting the picture een organisatieadviesbureau en gespecialiseerd in visual consultancy en legal design. Zij maken strategie- en verandertrajecten concreet door visueel denken en visualisaties in te zetten binnen organisaties. De expertise van Booreiland zit hem juist in het ontwikkelen van interactieve digitale platforms - websites en apps - die complexe informatie helder weergeven. Tot slot is in60seconds expert in het visualiseren van complexe informatie via bijvoorbeeld animaties en infographics. Schilp: ‘Door onze krachten te bundelen, ontstaat een allround information design bureau dat visualisatie inzet om organisaties te helpen om complexe informatie genuanceerd over te brengen. In deze tijd van toenemende polarisatie en misinformatie willen we met Clarify een tegenwicht bieden en begrip van feiten en kennis van achtergronden vergroten.’

Opdrachtgevers

De afgelopen jaren werkten de drie bureaus al regelmatig met elkaar samen voor opdrachtgevers als de Rabobank, NS, The Ocean Cleanup en verschillende overheidsinstanties. Eén van de eerste projecten die onder de naam Clarify worden opgepakt is het ontwikkelen van heldere communicatie over de bijdrage van Gasunie aan de energietransitie. Ook wordt gewerkt aan een visuele stijl, animaties en infographics voor de Nederlandse Vereniging van Banken. De dagelijkse leiding bij Clarify komt in handen van managing director Talitha Snel. De vijf oprichters van de drie bureaus worden partner.