Inspiratie
4 min leestijd

De kunst van succesvol samenwerken tussen klant en bureau

Jonatan van der Horst

Designer

Als digitaal bureau werken we traditioneel samen met klanten om digitale producten te bedenken, te creëren en vervolgens te optimaliseren. Sinds onze digitale transformatie hebben we opgemerkt dat sommige klanten hun eigen interne ontwikkel- en ontwerpteams hebben. Als gevolg daarvan verschuiven hun behoeften van ons als extern bureau. Dit artikel deelt best practices en tools voor effectieve samenwerking in nieuwe teams, gericht op optimaal werkbenutting en succesvol samenwerken.

De rol van het UX-bureau

Als je een bedrijf bent dat een digitaal product maakt en verkoopt, loop je misschien tegen beperkingen aan als je bepaalde doelen wilt bereiken, zoals hogere conversiecijfers voor websitebezoekers, meer in-app aankopen of meer loyale klanten creëren. Hoe klein of gewaagd deze doelen ook zijn, ze hebben een goede strategie en UX-ontwerp nodig als basis om werkelijkheid te worden.

Mogelijk wil je geen volledig UX-team inhuren en managen. Het vinden van geschikte mensen kan lastig zijn, aangezien ontwerpers vaak voor bureaus kiezen vanwege creatieve diversiteit en uitdagingen.. Een bureau inschakelen kan een geweldige manier zijn om de doelen te bereiken die je voor je product hebt gesteld. Bureaus kunnen flexibiliteit, ervaring en snelheid bieden, plus ze kunnen betaalbaarder zijn dan het opzetten van een intern team. Naast deze voordelen kunnen bureaus onbevooroordeeld gebruikersonderzoek aanbieden en een extern perspectief bieden op problemen waar je mee worstelt.

Als digitaal bureau maken we producten van begin tot eind, inclusief strategie, UX/UI-ontwerp, ontwikkeling en onderhoud. De laatste jaren zien we echter een trend in de anatomie van onze klanten waarbij in-house ontwerp- en ontwikkelingsteams steeds gebruikelijker worden. Dit betekent dat zowel wij als onze klanten de manier waarop we samenwerken hebben moeten veranderen en daarom willen we graag onze 5 tips delen om succesvol samenwerken als één geïntegreerd team.

5 tips om als een geïntegreerd team te werken
  1. Producten en functies beginnen met goed UX-werk. Schakel het bureau zo vroeg mogelijk in, zodat ze samen met jou een strategie kunnen bepalen.
  2. Een goede creatieve UX briefing kan een project echt een kickstart geven en helpt het bureau om je problemen en bedoelingen te begrijpen. Key Performance Indicators (KPI's) specifiek voor UX helpen een bureau om de doelen van het project nauwkeurig te formuleren en te meten.
  3. Workshops kunnen een goed startpunt zijn voor een project. Als een van de eerste stappen van het ontwerpproces zullen ze tijdens de allereerste sessie je doelen, problemen en planning op een rijtje zetten.
  4. Begrijp de vaardigheden van het bureau waarmee je werkt. Naast UX-design kunnen bureaus je helpen om een ontwerpcultuur binnen je bedrijf te creëren. Om het succesvol samenwerken te bevorderen is het daarom belangrijk om goed voorbereid te zijn. Onderzoek daarom met wie je te werk gaat voordat je een samenwerking start.
  5. Wij gebruiken tools om samen te werken die jij ook intern kunt gebruiken. Leer van deze tools en workflows en kijk of ze kunnen worden geïmplementeerd in je bedrijf.

Meer weten over hoe wij te werk gaan met gebruikerservaring?

Bekijk onze dienstenpagina over UX/UI design.

Lees meer
Hulpmiddelen voor een succesvolle samenwerking

We gebruiken een aantal hulpmiddelen die, ons helpen succesvoller samen te werken, en de processen van onze klanten zelf te stroomlijnen.

Communicatie

Voor algemene communicatie word er gebruik gemaakt van Teams. Met deze tool kun je communiceren via speciale projectkanalen en mensen van verschillende bedrijven uitnodigen, zodat iedereen op de hoogte blijft van de laatste ontwerpupdates.

Voor projectbeheer geven we de voorkeur aan Forecast. Projectmanagers kunnen taken toewijzen aan verschillende medewerkers, en mensen kunnen hun eigen to-do lijsten maken. Zelfs bug tracking, product roadmaps en feedback van klanten kunnen worden beheerd in Forecast.

Hulpmiddelen delen

We helpen bedrijven ook met het ontwerpen en ontwikkelen van bepaalde UI-patronen of UI-elementen. Om deze code te delen met het ontwikkelings-/engineeringteam gebruiken we Github en Gitlab. Het creëren van een code repository kan enorm gunstig zijn voor de ontwikkelingstijd en consistentie.

Een belangrijk onderdeel van elk succesvol ontwerpteam is het vermogen om één visuele taal te spreken. Wij helpen teams graag om dit mogelijk te maken en een van de krachtigste tools zijn gedeelde asset libraries die door een design lead kunnen worden beheerd en door het hele designteam kunnen worden gebruikt. Gedeelde bibliotheken in Sketch bieden een geweldige manier om dit mogelijk te maken.

Prototypen

Als we aan interactiviteit werken, gebruiken we graag InVision of Sketch Cloud om interactieve prototypes te delen met klanten en interne teams. Deze tools bieden een manier om te laten zien wat knoppen doen en waar links naartoe gaan in een realistische omgeving die veel lijkt op een echt product. Interactieve prototypes bieden een manier om ontwerpen te bouwen en te testen met een relatief kleine tijdsinvestering. Snelle voorbereiding is de sleutel tot een beter en efficiënter digitaal productontwerp.